Varenie s deťmi ma naozaj baví a stále viac to baví aj moje deti. Ale poviem vám ako to dopadlo naposledy. Ja som nepobrala obrázkový (!) postup, lebo som ho čítala klasicky zľava doprava, prehliadajúc šípky aj číselné označenie obrázkov, ktoré mali určovať smer čítania. Tobias počas varenia zabúdal čo už do hrnca prihodil a čo nie, takže trochu pátračka. No a Timon keď zistil, že už nič nebude potreba restovať – pretože preňho len táto činnosť zaváňa tou pravou kuchárčinou (a mne adrenalínom) – zabalil to a šiel si radšej kresliť.
Takže skrátka, proces. Ten je dôležitý. My sme si k nemu tentokrát prizvali pomocníka vo forme knihy Dobrodružství v kuchyni:Děti vaří samy. Dostal ju Tobias na narodky, pretože jeho láska k vareniu stále trvá. A že veď by už niečo mohol hádam aj sám uvariť, chalan jeden!;)
Knižka je rozdelená do troch častí – Prvé kroky v kuchyni – zahŕňa recepty na základné veci ako varenie vajíčok, ryže, zemiakov. Druhá časť – Jdu na to – prináša recepty s viacerými surovinami, zopár polievok, pomazánky, omáčky. Záverečná časť – V kuchyni jsem jako doma – je určená zdatným malým kuchárom, ktorí by sa radi pustili do pokrmov ako guláš, pizza či jablkový závin. Kým prvé dve sú s celé obrázkovými návodmi, tretia časť má ingrediencie aj postup textový, takže zaujme hlavne staršie deti, ktoré si už recept môžu prečítať a pripraviť pokrm bez asistencie dospelého.
Myslím, že z receptov si vyberie každý, a aj keď je odkaz na českú kuchyňu zjavný, v úvode sú zmienené alternatívy k mäsu, mlieku, bielemu cukru, vajciam, bielej múke. Zároveň sú tak ladené zdravým smerom.
My sme varili paradajkovú omáčku s knedľou, mäso som ako jediné zabezpečila sama. Išlo sa nám podľa knihy pomerne jednoducho, až na to číslovanie obrázkov a šípky – (áno, vidím to teraz už aj ja.) Dieťa (4r) dokázalo podľa knihy pripraviť všetky ingrediencie aj pomôcky a ja odporúčam naozaj nechať túto čast v detskej réžii – aspoň zistíte ako veľmi (či málo) sa orientujú v kuchyni. Všetky obrázky sú nakreslené tak, aby sa aj nečítajúce dietko vedelo dovtípiť čo ktorý reprezentuje. Pri niektorých receptoch môže byť trochu zdržujúce ingrediencie uvedené na jednej strane a postup na druhej, ktorú je nutné obrátiť, ale zas aspoň potrénuje človek aj pamäť.
Priebeh varenia aj parenia knedľe sme si oproti receptom v knihe trochu poupravili – napríklad omáčku sme necedili, len rozmixovali a vynechali sme aj smotanu. Aj to hralo svoju úlohu – vysvetliť dieťaťu, že recept je skvelé vodítko a s pribúdajúcimi skúsenosťami si ho bude vedieť často prispôsobiť podľa seba.
Hoci to možno v úvode mohlo znieť inak, naše spoločné varenie bolo na záver celkom úspešné – uvarili sme, chutné to bolo, zjedli sme. Tobi si dokonca dvakrát pridal! A ja sa už neviem dočkať dňa, kedy si raz deti túto knihu samy otvoria, všetko pripravia, uvaria..a naservírujú nám na raňajky (ne)chrumkavú omeletu :)
PS: Každý dobrý kuchár potrebuje kvalitné náčinie – tip pre vás na set prvého noža so škrabkou – Opinel alebo jeho lacnejšia ikeácka verzia.